onsdag 26 februari 2014

Att baka glutenfritt ...

Det här med bakning utan vetemjöl e så intressant. Ända fram till idag har bröden jag bakat smakat sådär ..... Idag provade jag ett recept jag trillat över på nätet. Jag kollar så många recept, tar screen shots, så jag vet aldrig vem jag ska tacka !!! Den som kom på detta recept ska ha en stor kram, jag kan nu äta
 ciabatta, korvbröd eller pitabröd med ett o
 samma recept !!!!
Detta recept kommer användas flitigt !!! Helt naturligt, fritt från E ämnen och glutenfritt !!!



Recpetet är tänkt till 8 st korvbröd eller mindre bullar. Jag rekommenderar  att göra 6 st om ni ska baka pitabröd.

3 dl mandelmjöl
5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 äggvitor
2 1/2 dl kokande vatten

Sätt ugnen på 175 C.
Blanda alla torra ingredienser. Häll i äggvitor och vispa. Häll ner det kokande vattnet o vispa snabbt.
Degen blir lite play doh aktig :)
Dela degen i antal delar ni önskar, lägg på bakplåtsklädd plåt och platta ut ganska rejält. De sväller i ugnen.
Grädda 45 - 50 min.

Näringsvärde per 8 bullar

132 kcal
4.8 g protein
5.3 g kolhydrater
9.8 g fett

Jag tyckte det lät mkt i kcal , vitt limpebröd ligger runt 100 kcal , men märk väl, detta har varken E ämnen eller konserveringsämnen. Bullarna går bra att frysa !!!!!

2 kommentarer: