måndag 17 februari 2014

Mitt första brödbak

Sportlovet är här, och förkylningen den håller sig kvar .....
Inget kul kan jag säga.
Barnen är ute och spelar bandy så jag passade på att testa lite i köket. Mitt första bröd ...
Kan säga att det inte är det lättaste då jag aldrig gillat att baka. Men jag började med att försöka få slut på sluntarna mjöl jag hade hemma :)
vilket resulterade i



1 msk fiberhusk
2 1/2 dl kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
1/2 dl havremjöl
1 1/2 dl soyamjöl
2 dl solroskärnor
1 1/2 dl krossade linfrön
1 msk chiafrön 
1 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk salt
3 tsk oregano
1 172 dl vatten
4 msk olivolja
4 ägg 

Blanda alla torra ingredienser, tillsätt ägg, vatten och olivolja. Knåda samman lite snabbt.
Klä en plåt med bakplåtspapper och forma ett bröd på ca 3 cm högt. Pensla med vatten. Grädda på 160 C ca 60 min.
 Detta bröd är helt ok som en ersättning till vetemjölsbröd och smakade helt ok med en skiva ost på :)

1 kommentar: