torsdag 13 februari 2014

Isiake och Mandel knäcke



Isiake
3 dl vatten
2 msk torra chia frön
saften från en lime
1 msk agave sirap
välj själv hur mkt saft o sirap du vill ha, prova dig fram 

Visst är vi många som känner sig lite trötta nu, vi längtar efter solen, den ultimata energikällan. Vissa av oss tar hjälp av Red bull boosters, C vitaminer i brus form etc etc ....
Jag har nu trillat över en hälsosam energidryck som även ger ett långsammare blodsockerpåslag, därav bättre mättnadskänsla. Anledningen är Chia fröna som bildar en geleaktig hinna mellan matsmältande enzymer och kolhydraterna i kosten.

Sedan jag ändrade mina kostvanor har jag mer eller mindre en matsked chia frön i allt jag tillagar. Fröna innehåller mer än 20 % omega - 3, 20 % protein samt 33 % kostfibrer !!!!
Chiafrön är en av de rikaste vegetabiliska källorna till Omega-3. Fröet man får från Chiaväxten, så kallade chiafrön, är ett litet frö med unika egenskaper. Det kan användas av de som vill gå ner i vikt, diabetiker som vill ha en naturlig metod för att ha kontroll  över blodsockernivån eller idrottare som strävar efter större uthållighet. Chia används såklart även av människor med det enkla målet att bara hålla sig frisk och stark!
Ikväll till exempel slängde jag i en matsked frön i mina scrambled eggs :)
Nu är min energi booster blandad, ska bli spännande och se om det verkligen fungerar. Vattnet ser ut som en sörja, riktig sjö dy men smakade över förväntan gott. Det gäller att hitta rätt balans mellan limesaften och Agave sirapen. Kan säga att jag lyckades vid första försöket :)
För er som löptränar ska man dricka ett glas 30 min innan löprundan ;)
Passade även på att grädda lite " Mandel knäcke " 


 1 ägg
ca 1 1/2 dl vatten
en nypa salt
1 tsk bakpulver
2 dl valfria frön
Jag hade 1/2 dl av ; linfrön, solroskärnor, sesamfrön samt pumpakärnor
1 dl mandelmjöl
3 msk kokosmjöl

Vispa ägg, vatten och salt.
Blanda de torra ingredienserna och rör i. Rör slutligen i fröna.  Är den för tjock, späd med vatten, för tunn häll i mer kokosmjöl.
Häll ut smeten på en bakpappers klädd plåt. Lägg ett bakpapper över och tryck ut smeten tunt. Pensla med vatten.
Grädda i 175 C 20 - 30 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar