tisdag 25 februari 2014

Hot yellow fish stew

Sportlovet är över , förkylnignen håller i sig o motivationen börjar tryta här !!!
Som om inte det var nog, har streptokockerna angripit våra barn i form av svinkoppor !!
Värst är det för grabben som är fullkomligt täckt av dem,  stackars liten ...
Nåväl , tänkte lägga upp middagen jag kokade ihop igår. Älskar ju fiskgrytor i alla dess former.
Det blev en " Hot yellow fish stew " 
Hett nog om öronen för mig haha

 5 port
400 g fiskfile , tärnad
100 g räkor 
400 ml Kung Markatta kokosgrädde 
1 dl creme fraiche
1 fiskbuljong
40 g sockerärtor
1 slantad morot ca 80 g
80 g paprika ( ca en halv )
140 g zuccini
1 banan scharlottenlök
60 g frusna champinjoner
5 g färsk riven ingefära ca 2 - 3 cm
2 msk curry
1 tsk gurkmeja
1 - 2 tsk cayenne efter smak ( jag nöjde mig med 1 tsk )
1 klick smör

 I en djup panna, fräs kryddor, ingefära, lök i smöret
Tillsätt buljong och kokosgrädde, creme fraiche samt den slantade moroten. Koka upp, smaka av till belåten smak. Häll i de skivade grönsakerna och sänk värmen. Låt puttra ca 5 min tills grönsakerna mjuknat något.
Tillsätt fisktärningarna och låt de bli precis klara under svag värme, 8 - 10 min.

Detta var den godaste fiskgryta jag någonsin kokat ihop !!

Näringsvärde per portion
286 kcal
18.5 g protein
6.4 g kolhydrater
18.6 g fett


2 kommentarer:

  1. Usch o fy för förkylningen och svinkoppor... Krya på er!!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Stackars liten :(
    Men...Så gottit du läskas med/Kryis Kramar från mig i Vårsolen

    SvaraRadera