onsdag 19 februari 2014

Så här har jag valt





Varför äter jag som jag gör ??? Vilken diet ska jag välja ?
Djungeln av dieter är överflödig och många av oss går på det så fort en ny trend sätter in.
Jag kan med handen på hjärtat säga att jag har jojo bantat sen jag blev mamma, typ sen 10 år tillbaka. Har det hjälpt, nopp !!
Nu är jag igång igen ..... haha. 
1:e januari började jag min nya brokiga resa, att tappa ett visst antal kilo, må bättre och känna mig nöjd med mig själv. Jag bestämde mig för att gå ut stenhårt, och långsamt vända tillbaka med kosten. Med det menar jag inte att trilla tillbaka med en chipspåse på magen var och varannan kväll. Jag började läsa, ändra min kost och träna. I början var jag hungrig precis hela tiden, långsamt började det ändras.

Jag började räkna kalorier .... japp, det var ett enkelt val för mig att kunna se vad jag egentligen stoppade i mig på en hel dag.
Jag håller fast vid min egen kostdiet, att hitta sitt eget sätt till viktkontroll är viktigast tror jag. För att utforma en sund och individanpassad vardagskost är det bra att börja med små förändringar som man känner att man ”kan leva med” och inte bara ”för en period.Det är viktigt att man är nöjd med sitt val av kost. Man ska inte behöva äta tråkig kost bara för man vill gå ner i vikt. Använd ditt sunda förnuft.
Jag har tappat 6.3 kg , och då har jag en bit kvar. Men denna gången är det inte hur snabbt det går, utan att behålla viktminskningen samt att må bra av mina nya val. Det får ta sin tid, även om de där platåerna som man stannar vid ibland känns svåra att ta sig över. Det är inte lätt att ändra livsstil, det är ett tankesätt som kräver mycket svett och tårar.
 Jag har läst många bloggar och sett bilder på instagram om snabba viktminskningar .....
 det är beundransvärt !! Vem vill inte tappa 10 kg på två månader ??? Men jag har valt att inte jämför mig med andra, utan istället känna stolthet att jag fortfarande kämpar på !
Så hur äter jag då då ?
Jag har dragit ner radikalt på kolhydraterna. Utesluter pasta, ris, potatis och vetemjöl så mycket som möjligt, och ersätter det med kryddiga och goda grönsaker. Brödet är svårare att ersätta. Testar mig fram med att baka eget bröd med alternativa mjölsorter.Min kost är en variant på GI - metoden och LCHF. Jag ska nu långsamt gå tillbaka till lite fetare mat och ser fram emot krämiga gratänger ;)
Sen i kombination med att jag börjat komma igång med min motion igen, bara det gör det lilla extra.
Så ni som inte vet vilken diet ni ska välja, känn er fram !! Det ska vara roligt, inte tidskrävande och jobbigt !!!
Lycka till !!



4 kommentarer:

  1. Bra inlägg & härligt att du hittat ditt sätt ~ Lyckka Till/Kram

    SvaraRadera
  2. Du är ju så bra! Underbart att hitta "sin grej", det är bara att gratulera. Önskar jag kunde göra det samma...
    Själv har jag jojobantat sen jag var 13 år... lite längre än dig ;-) Och summa kardemumma så är jag alltid tillbaka, eftersom jag blir för fixerad vid siffrorna på vågen. Nu satsar jag i stället på att acceptera mig själv och hitta en stabil vardag. Jag önskar fortfarande gå ner ca 8 kilo, men det måste komma utan dieter. Jag måste lära mig LAGOM, inte äta hela 250-grams chokladkakan eller hela chipspåsen. Och träna för att det är roligt, så fort jag börjar fixera vid siffrorna på vågen så kraschar allt...
    Har t o m blivit lite nyfiken på 5:2, men förbjuder dieter just nu!!
    Kram o fortsätt kämpa <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen !!!! Det tog lååång tid att få till rätt tänk. Jag kan oxå fixera mig mid vågen , men försöker ändå tänka positivt och använda måttbandet :)
      Du fixar det du med !!
      Kramisar <3

      Radera